Lolita!

Idag hade jag som sagt tänkt skriva lite om Lolita. För de som inte vet så är det en vanlig klädstil bland ungdomar i Japan! Lolita är en subkultur som är kopplad till dess klädstil och kan översättas till "Söt flicka". Klädstilen växte fram under 1980-talet och är väldigt populärt i Harajuku-destriktet i Tokyo. Det finns hur många olika "grenar" inom Lolita stilen, idag så tänkte jag endast nämna de allra vanligaste; Sweet Lolita och Gothic Lolita.

Sweet Lolita är den allra färggladaste av Lolita stilarna. Dess namn avspeglar även utseendet. Den är söt och oskuldsfull. Klänningarna och kjolarna de bär är ofta pastellfärgade och fulla med tryck i form av bakelser, figurer, karuseller och leksaker. Likaså är accessoarerna i form av rosetter, blommor, band och volanger. Sweet Lolitorna bär oftast även ett parasoll som är minst lika utsmyckat och även en teddybjörn eller liknande. Lockigt hår och ljusa sminkningar är väldigt förekommande också! Allt för att efterlikna en docka!

Några bilder på några japanska flickor som bär Sweet Lolita-stilen!











Gothic Lolita Påminner väldigt mycket om Sweet Lolita, men Gothic Lolita är som det låter, dess ursprung kommer ifrån den välkända västerländska stilen: Goth. Man bär klänningar och kjolar i svart och vitt, oftast i sammet. Man bär mycket kors och mörka färger. Gothic Lolita är mer söt och oskuldsfull än den rena Gothen. Så man undviker gärna att pudra ansiktet vitt och måla svarta läppar som i den västerländska Goth-stilen.







Man ser hlet klart skillnaderna och likheterna mellan just dessa stilar. Jag tycker verkligen om Lolita-stilarna, för jag tycker de är så mycket mer personliga. Men det är inget jag skulle välja själv att klä mig i. Men om jag skulle välja en av dessa klädstilar så skulle jag välja Gothic Lolita. Sweet Lolita är alldeles för söt, rosa och dockaktig. Jag skulle inte kunna bära upp stilen alls, men jag tycker det är trevligt att se tjejer som klär sig i dessa klädstilar!

Jag kommer även att skriva lite om andra Lolita-stiler, finns hur mycket som helst!

Så tillsvidare... :-)

Comments

Comment the entry here: Please refrain from posting any PR.

Name:
Remember me?
E-mail

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback